.......... كفايه أمشي ...........
**********************
بحاول أني مااسمعشي
كلام نفسي ومااطاوعشي
تعيد وتزيد وعماله
تقولي كفايه تكتبشي
تعبت ولك تعبنالك
بلا فايده كفايه أمشي
وسيب الخلق للخالق
وخليك زي كيس طرشي
وعيش اللي باقي بعمرك
وخليك صاحي ماتنامشي
وأوعي يوم يراودك حلم
في صحيانك ماتحلمشي ؟
لأنه هناك هيتفسر
بأنه خيانه لل(..........)
وأنه مؤامرة مكتملة
لقلب (.....) سيدي القرشي
ويابني تروح ف ابو نكله
وسكة اللي يرجعشي
وهيقولوا وهنصدق
بأنك كلب وكلفتي ؟
بتقبض بالدولار منهم
خيانتك واضحة كالشمسي
وجب موتك وناس بيتك
قالوا كان جحش يفهمشي ..
وأوعى تنام عشان ممكن
تشوف أحلام فما تخيبشي
تشوف أفراح مسا وصباح
وزغاريد عاليه تفرحشي ؟
ده حلمك بالفرح كارثة
على دماغك ياابو نانسي
بتفرح طاب فمين قولي
ياخاين عيشنا مع ملحي
ده أنفاسك حرام تطلع
وأحلامك حرام صرفي ..
لقيتني بقول انا لنفسي
كلام معقول تعافرشي
ولا تفلسف ولا توصف
ولا تترجم ماتتعبشي
وعيش لو عشت كالأغنام
بدون عقلك تكون فارسي
يطيب العيش مع غاده
وحبايه وسيجار محشي
وحضن سميه يداويني
ومع داليا يطيب وقتي
وأودع همي مع أوهام
حرام لكن ماتفرقشي .
بجد يانفسي عندك حق
يارب ساعدني مااكتبشي
وأكون بارد بلا أحساس
عشان لدمي ما احرقشي
وأكون أغبا واحد عايش
وعقلي يصير مايفهمشي
يارب أصبح كمان إحمق
وماأسمعشي غير لنفسي ..
بقلم .. ياسر فؤاد الجدي
الثلاثاء ..
١٨/٤/٢٠٢٣
٢٧/ رمضان سنة ١٤٤٤ هجريه

تعليقات
إرسال تعليق